Cookie policy

de Zorgboog gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar zorgboog.nl/cookies. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u de Zorgboog toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen

24 oktober 2019

Tips voor een gezond brein

Op welke manier kunt u uw brein zo lang mogelijk gezond houden. Lees wat u zelf kunt doen.

Sporten
Dat sporten gezond is voor het hart, bloedsomloop, spieren en longen is algemeen bekend. Door sporten krijgt u een beter doorbloeding in uw hele lichaam, en dus ook in uw brein. Dat brengt de hersenen in betere conditie doordat de hersenen meer zuurstof krijgen. Per week 3 tot 4 keer een half uur Intensieve lichamelijke inspanning vergroot ook uw mentale weerbaarheid en verkleint de kans op psychische stoornissen zoals een depressie.

Voorkom stress
Een beetje stress kan geen kwaad. Af en toe stress in lichte mate is juist goed, omdat de hersenen alert blijven. Het wordt pas nadelig als iemand langdurig veel stress heeft, omdat ons lichaam teveel cortisol blijft produceren. Dat is funest en kan zelfs blijvende hersenschade opleveren. Het is bekend dat langdurige stress samenhangt met depressie, angststoornissen en een burn-out. De hormoonhuishouding is namelijk verstoord, hersengebieden zijn ontregeld en verschillende systemen werken niet zoals normaal.
Om stress te verminderen is het belangrijk om gezond te eten en regelmatig te bewegen.

Ademhalingsoefeningen
Het gevoel van gejaagdheid komt doordat de versnelde ademhaling uw hormoonhuishouding verstoort. U produceert teveel adrenaline en dat geeft een onrustig, gejaagd gevoel. Doe elke dag ademhalingsoefeningen, zo voorziet u uw de hersenen van meer zuurstof. De oefeningen zijn bovendien effectief voor een goede nachtrust, wat weer een positief effect heeft op het brein.

Gezond en gevarieerd eetpatroon
Van iedere hap eten die we doorslikken, gaat maar liefst 20% van de binnen gekregen energie naar onze hersenen. Het is niet verwonderlijk dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van de hersenen. Door een gezond eetpatroon, met voldoende omega-3-vetzuren, vitaminen en mineralen, zorgt u voor een goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen. Wanneer u te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dit leiden tot cognitieve problemen zoals vergeetachtigheid of een verminderde concentratie. Veel variatie in uw dagelijkse voeding is heel gezond. Eet met name vette vis, peulvruchten, fruit, groenten, olijfolie en dagelijks een handje ongezouten noten.

Sociale contacten
Iets afspreken, samen sporten met een vriend(in), een feestje organiseren; sociale contacten onderhouden is gezellig én het stimuleert uw hersenen. U traint namelijk uw brein door het maken van afspraken, iets leuks bedenken en door het onthouden van gesprekken en verjaardagen.

Bron: Hersenstichting.nl

 

 

 


Delen via: Deel dit via Facebook Deel dit via Twitter Deel dit via LinkedIn Deel dit via E-mail